ENTREVISTA PENA DE MORT
![]() |
Friederich Schiller; Kalias (ed. Anthropos, 1990) |
REINSERCIÓ (Què opines sobre la
reinserció a la societat dun criminal? O depèn del tipus de criminal .... en la
nostra societat)
La presó a nivell constitucional, tot el sistema de presons es genera
principalment per a reintroduir a la persona. És necessari. Estic a favor però
estic en contra de com es fa. Sí que hi ha persones que fan un crim i es queden
tan tranquil·les i el tornarien a fer, però no és la majoria (que jo crec que
existeix). Jo tinc la esperança que molta gent comet crims lleugers, amb arma
blanca però sense perill. Amb tots els tipus de criminals s’hauria d’intentar
la reinserció. Hi ha una majoria que cometen un error (a vegades per necessitat)
però que poden canviar i no tornar-ho a fer. Però també estan els psicòpates
que aquests no es mereixerien la reinserció, perquè fa mal de forma sistemàtica
i no li importa res. Aquest tipus de persona per mi no se la mereixeria. La
reinserció consisteix en un canvi de la persona (que s’adeqüi a la societat),
no un canvi de la societat. Els psicòpates difícilment canviarien.
NO ESTÀS A FAVOR DE LA PENA DE MORT
NO?
No estic a favor d’una pena de mort dirigida per a l’estat. Quan ho fa l’estat,
la persona o les persones més afectades es renten les mans, perquè qui ha matat
ha sigut l’estat, no elles. És a dir, si jo matés al teu pare, a mi qui em
condemnaria seria l’estat, i a mi em sembla que seria molt diferent si
haguessis de ser tu. Si la pena de mort fos que tu haguessis de decidir si moro
o no, aleshores si estaria d’acord, però si ho fa l’estat no perquè aleshores
la persona es desentén i a més es va construint un sistema de persona que no
tenen res a veure amb la víctima i el criminal.
QUIN TIPUS DE CRIM CREUS QUE ES
MEREIXERIA (ESTANT TU A FAVOR DE QUE LA PERSONA TRIES LA PENA DE MORT) LA PENA
DE MORT?
Quan hi ha hagut una mort. Si jo mato a una persona se’m pot treure la
vida. Els càstigs sexuals s’han de castigar mitjançant un càstig sexual. Per
exemple ,aquí al meu barri va haver casi un intent de violació cap a una noia
per part d’un noi, i aquest no es mereixeria la mort, sinó una castració,
perquè es un crim sexual.
Però per exemple, tema yihadista,
que maten persones però els hi es igual morir, què faries?
Tortura no, perquè arriba un punt que la tortura el que fa és autocomplaure
a un, es la dominació corporal i psicològica de l’altre, es una submissió. El
càstig ha d’estar a la mateixa línia, sinó és una descompensació. Un yihadista
que mata tens dos opcions: matar-lo, que evitaríem que aquest home fes més
coses, o tenir en compte que aquesta matança ha sigut efectuada sota uns codis
culturals, sota l’adoctrinament i el que es faria seria castigar el sistema d’adoctrinament
que ha provocat aquesta mort. Aleshores per evitar que es torni a produir una
mort, que es la funció de tot aquest sistema de presons, tu el que pots fer és
redirigir aquesta psicologia a una psicologia que nosaltres considerem
correcta. Però clar, això és molt complicat. Què és més fàcil? Matar-lo. Jo
crec que em sembla molt més útil matar-lo, que invertir no sé quants diners,
temps d’espera i psicòlegs (que abans preferiria que un psicòleg s’ocupés d’un
nen maltractat pels seus pares p ex que és més constructiu a readoctrinar un
yihadista) en una cosa pràcticament impossible. Però no el mataria l’estat,
sinó la persona.
Personalment no utilitzaria ni cadena perpetua ni tortura per castigar-lo
pel que ha fet.
TIPUS DE CÀSTIG PER A UN NEN, UN
MALALT MENTAL I UNA PERSONA SOTA COACCIÓ.
NEN: si un nen mata amb voluntat, també aplicaria el mateix, que se li doni
la opció a triar a la persona què vol fer. Per exemple, jo he vist alguns casos
en que un nen ha matat a la seva madrastra o al seu padrastre. Quan es produeix
aquest cas el que s’hauria de fer és que el pare o mare decidís que fer. Em
sembla que és molt interessant i important perquè el pare és qui més coneix al
seu fill. El problema aquí pot ser que les emocions es sobreposin. Jo sé que estàs
sometent a la persona a una decisió que pot ser molt dura, però em sembla que
és lo més just, encara que sigui una justícia desagradable. En el meu cas, jo
el que faria és avaluar si podria tornar a cometre el crim o no, i en el primer
cas ho acceptaria i el mataria. És dur, sí.
MALALTS MENTALS: S’hauria de vigilar si es pot evitar o està escrit en la
seva persona ser així i no ho pot canviar. És un punt fonamental. Existeixen
els psiquiàtrics, que són les institucions que millor treballen amb aquest
tipus de subjectes, més que una presó. Penso que s’ha de diferenciar molt. Si no
es pot evitar, aleshores sí que em semblaria interessant el tema dels centres
psiquiàtrics. Si és alguna cosa que es pugui arreglar, doncs que s’arregli i ja
esta. I després està el tema dels psicòpates, que és un cas de no reinserció, perquè
és un problema a nivell que no sent cap mena de remordiment, Tota la resta és
més fàcil: o se’l reincideix o psiquiàtric (en cas de problema mental). Jo
decidiria si mors o no, però en cas que decideixi que no, el reincidiria l’estat,
no ho faries tu. És un psicòleg el que ha de decidir què fer amb aquella
persona.
En cas de violació, si no se’l pot reincidir, castració, i si se’l pot reincidir,
en mans de l’estat. I amb el menor igual. Molts cops se’ls exculpa pel simple
fet de ser menors. Si un nen fa un crim que el podria cometre perfectament un
adult (ex usa nen dispara contra companys institut), se’l jutjaria com un adult,
el càstig ha de ser el mateix. Si fa alguna cosa que si la fes un adult no
seria coherent (ex: robar una llaminadura en una botiga) se’l exculparia. És un
nen i se’l pot reeducar.
COACCIÓ: Jo jutjaria a la persona que la ha extorsionat, no té sentit
jutjar a la persona coaccionada perquè no és la seva voluntat, és un crim
involuntari. A més, que de vegades no és tant la acció sinó la intenció de la
persona, per això de vegades s’intenta reeducar, perquè no ho torni a fer, perquè
no tingui la intenció. El subjecte que ha extorsionat si que se’l jutjaria. Si
el que ho ha fet no era la seva voluntat no se li ha de reeducar res.
RISCS DE LA PENA DE MORT: INNOCÈNCIA
I ENSENYAR QUE ESTÀ BÉ VENJAR-SE
A mi no em sembla que amb la pena de mort estiguem ensenyant que venjar-se
està bé. Estaríem ensenyant (segons el meu punt de vista que no és l’estat qui
decideix sinó la persona) que ho pot fer, que la persona té la possibilitat. Si
ho fa, que assumeixi les conseqüències, que seria una greu crisi psicològica.
La mateixa persona triaria si venjar-se està bé o no. Nosaltres només li diríem
que té la possibilitat de fer-ho. Decideix tu, jo no et penso protegir, sigues
conseqüent i assumeix les conseqüències.
En cas de que la persona sigui innocent, ho ha de tenir en compte la
persona que jutja. Jo mateix he de fer de jutge i decidir si és una intuïció
que tinc o realment tinc suficient proves per pensar-ho. Per això es requereix
una investigació policial i es faria el judici professional. El jutge
declararia la innocència o culpabilitat, i la persona després ha de tenir accés
als informes i decidir què fer.
TEMA CULTURA, RELIGIÓ, EDUCACIÓ,
CREUS QUE INFLUEIXEN A L’HORA DE VOLER O NO LA PENA DE MORT?
CULTURA: Jo crec que una persona que viu en una cultura on està instal·lada
la pena de mort estarà més predisposada a acceptar-la. Una vida només es
compensa amb una altra vida. La cultura és el que ho determina, és la cultura
la que desenvolupa el sistema de drets.
RELIGIÓ: Depenent de la religió probablement sí influiria, perquè per
exemple els catòlics veurien malament un suïcidi, consideren que el suïcidi és
un crim. Això ja ens indica una valoració sobre la vida i sobre com ho jutgen.
A nivell de jutjar pena de mort, penso que el catolicisme s’ho pot replantejar
molt més que altres religions. Si que és un aspecte fonamental la religió; pot
determinar el valor que li dones a la vida i el valor que li dones a la mort.
Per tant, pot determinar si estàs a favor de la pena de mort o no.
EDUCACIÓ: Amb l’educació prens consciència del sistema en el que vius, t’ensenya,
i si que pot determinar.
ARTUR LLINARES PACIA
Comentarios
Publicar un comentario